Hvordan du holder deg slank

Ukeblader, internett og TV flommer over av dietter og slanketips. Mange av diettene fungerer også, og man går ned i vekt. Problemet med dietter, er at når man går raskt ned i vekt, går man også raskt opp igjen i vekt når man begynner å spise som vanlig igjen. Resultatet er en jo-jo-effekt, der vekten svinger opp og ned for hver diett man prøver.

Noen er så lei av dietter som ikke virker, at de har gitt opp. Heldigvis finnes det andre måter å gå ned i vekt på. Det beste man kan gjøre, er å redusere det daglige kaloriinntaket. Ikke i form av en diett, men som en varig endring. En diett kan hjelpe i starten, slik at man går ned de første kiloene. Deretter gjelder det å finne et sunt kosthold man kan holde seg til over tid.

Finn sunn mat du liker å spise. Maten må være mettende, for dersom man går sulten hele tiden, klarer man aldri å holde seg til det sunne kostholdet. Grønnsaker og magert kjøtt er like mettende som fet mat, og fordelen med grønnsaker er at man kan spise så mye man orker. Grønnsaker inneholder også masse vitaminer og mineraler.

Frukt er en god erstatning for godter. Skjær opp frukt i biter, eller lag en god fruktsalat, og kos deg med dette foran TV-en i stedet for chips og sjokolade. Unn deg mer eksotiske frukter i helgen, slik at du har noe å glede deg til.

Finn en treningsform du liker. Du trenger ikke å svette og mase hver bidige dag for at det skal ha virkning. En halvtimes spasertur hver dag gjør underverker. Dersom du utvider det til en time hver dag, får du god trim. Å gå er dessuten mye mindre belastende, slik at skaderisikoen er lav.